JAWA 350/639 a Dellorto PHBH 28

Dellorto vs. Jikov

Myšlenka na lehký upgrade motoru přišla na VSJ ve Starém Týně, když jsem se cestou tam dostal mezi dvě 350 sportky, za tou první jsem s plným plynem vlál a říkal si že mu to nějak dobře jede, ta druhá mě v te chvíli předjela s naprostým přehledem. Zaskočilo mě to a tak jsem dal s klukama potom řeč. Ochotně mi popsali možnou výměnu karburátoru a věci které jsou tam trochu jinak a patří jim za to díky. 

Sehnat kompletní karbec Dellorto PHBH 28 FD trvalo skoro dva měsíce, do jiného jsem jít nechtěl kvůli tryskám at nemusím moc laborovat s něčím co už bylo vymyšleno, ten co měli oni i ten co mám já jezdil v Hondě NSR 125 a po výměně HT 132 za 120 byl už odzkoušený.

Na inzeráty které jsem dal se ozvalo pár lidí ale buď mi přišlo že ho vlastně vůbec neměli, nebo chtěli hlavně dobít telefon jako kauci a mluvili podezřele že jsem to skoro pustil z hlavy.
První rozumná odpověď přišla od Štěpána z Vlašimi, celý mi ho i nafotil včetně trysek at si ho můžu prohlédnout, komunikoval dobře i po telefonu a tak jsme se domluvili.

Dobírkou dorazil tak jak jsem čekal včetně táhla pro sytič jenže s tryskou 132 o které jsem ale věděl.
První jsem šel do čištění, Marcel v ZB Racing mi ho vyčistil ultrazvukem, taky mu patří velké díky.

Dellorte PHBH 28 FD - tak jak dorazil poštoupříprava na čištění ultrazvukem - vpravo karbec z babetypříprava na čištění ultrazvukem

Trochu mě s blížícím se víkendem tlačil čas a tak jsem během dne obvolal snad všechny co znám a hodně i těch co neznám s jedinou žádostí.. koupím HT 120, bez ní jsem se do výměny nechtěl pouštět. Podařilo se až v pátek KSK Motoservis , přesná 120tka nebyla tak mi převrtali z devadesáky na 115. Lépe řečeno 115 byl vrták tak počítám že má určitě o nějakou setinu víc.

Původní příruba s gumou od Jikovu která jde k válcům sedla výborně, horší to bylo s přechodem od airboxu, moc místa tam není ale po upravě (ořezání) mi tam sedla starší gumová spojka, kterou jsem měl ani nevím z čeho.Clonka zůstala původní - proříznutá.
Hned po montáži se mi potvrdila obava, že budoucí čistení trysek a jejich výměny nebudou snadné. Jikov šlo v ose vytočit a spodní vaničku sejmout, Dellorto je o trochu větší a otočit tam nejde aspon mě nešlo, snad jedině uříznout spodní trubičku přepadu z plovákové komory ale to jsem zatím nezkoušel.

Dellorto PHPBH 28 po vyčištění, připraveno k montáži - vpravo původní Jikovnamontovaný Dellorte na Jawa 350/639 pohled zlevauchycení sytiče

Lanko sytiče s celkovou delkou cca 40cm nepasovalo nikde tak jsem ho vyvedl pod nádrž a uchytil za šroub držící padáky. Přívod benzínu je na opačné straně než kohout z nádrže ale to už byly mouchy. Stejně tak pro hadičky přepadů jsem použil silikonové prodávané v akvaristice. 

První dojem nejde popsat, je to opravdu jiná motorka, od zhruba 2500 jde pořád za plynem až k 5000, motor se nehltí ani v kopcích ale jde pořád stylem.. kolik mu dáš tolik máš.. tipuju že tato výměna dala motoru tak 20procent navrch ... i když kamoš Marek po svezení prohlásil že nechápe nic... že tak 30procent.. ale to jsou jen subjektivní pocity na brzdu se s tím nechystám.. i když by mě to zajímalo. 

Detailní popis použitých trysek zaslaný Štěpánem z Vlašimi.

Popis použitých trysekPopis použitých trysekPopis použitých trysek

Doplnění po ujetí 1200 km

Asi týden po výměně karburátoru a velkém nadšení, jsem se rozhodl pro výměnu kolečka sekundárního převodu ze 17-ti zubého na 18-tku.

Několik stovek kilometrů jsem kobylku proháněl hlavně po místních kopcích a s batůžkem, při mých 130kg je celkem jasné že s batužkem jsem byl hodně za hranou doporučené zátěže ale problém to nebyl. Při delších mírných stoupáních sice 4ka začínala vadnout dřív než jsem byl zvyklý ale i za tři se dá pěkně lítat.

Po víc jak 1100 km smíšeného provozu ve dvou po kopcích a města (cca 30%) -- sám po kopečkách a města (40%) -- i delší trase solo (30%) s tím že jsem plyn opravdu přidával s velkou chutí protože vždy když jsem přidal tak to prostě jelo jsem jednoduchou matematikou spočítal spotřebu na cca 4,4 - 4,5 litru na 100km, to jsou hodnoty slušné. 

výměna řetězu a ozubeného kolečkavýměna řetězu a ozubeného kolečkavýměna řetězu a ozubeného kolečka

DELLORTO a JAWA 350 nic nového

Narazil jsem zprostředkovaně i osobně i na jiné montáže tohoto karburátoru. 

Například v Pstruží na motosrazu ho mimo jiné technické vychytávky předváděl Zdenek, ten ho napasoval do staršího motoru JAWA 350 (354.06) Jak mi prozradil tak používá původní 130 hlavní trysku. Výkon naměřený na brzdě byl 20-21 koní.

Pro lepší plnění které motor po upravě potřeboval byl původní airbox upravený a zbaven filtru. Pro přechod mezi karburátorem a válci vyrobil vlastní redukci.

 JAWA 350 DELLORTOJAWA 350 DELLORTOJAWA 350 DELLORTO