GO motoru - výbrus válců a repase kliky JAWA 350/639

GO motoru - výbrus válců a repase kliky JAWA 350/639

Když jsem motorku kupoval měla na tachometru 21000 km, na to, že už jí bylo 17 let podezřele málo, nevěřil jsem tomu, taky proto že dalších zhruba 20000 km jsem stihl najezdit za 3 roky. Pokud někdo stočil nebo nestočil tachometr tak tipuju, že má motor najeto mezi 40000 - 60000 Km. A bylo to na něm poznat, ložiska hučela jak kamení v míchačce, gufero u spojkového automatu teklo, a výkon celkově nic moc. Naplánoval jsem si to na konec léta aby jsem za chladnějšího podzimního počasí mohl v klidu zajíždět. Protože nemám prostor ani některé nutné nářadí rozhodl jsem se motor vyjmout a dovézt do servisu.Volba padla na Motoservis Jakuba v Kašavě.

Akce

Motor jsem vytahoval z rámu na chatě, pod širým nebem chvíli po vyjížďce, popsal jsem si preventivně kabely a vše bylo hotovo za 90minut. Nevýhoda byla, že jsem musel rozpojit řetěz (za to jsem si pak při skládání nadával) ale muselo to být, jinak by jsem nedostal stroj do kůlny kde parkuju.

Po třech týdnech jsem si nadšeně jel do Kašavy pro motor, suma sumárum.

  • GO klikovky
  • nová ložiska gufera .. všude
  • 1 výbrus včetně sady pístů jsem řešil výměnou protože se mi nechtělo čekat další týden, nějak jsme si totiž nerozuměli při zadání ale byly taky nepoškozené a oxidované stejně jako ty původní
  • převodovka byla v dobré kondici tak se jen odzkoušela
  • nový primární řetěz
  • a práce na půlení a složení mototu včetně všech těsnění

Cena 6750, Kč .. no nekup to, motor jako nový :-)

Nasazení a zapojení motoru zabralo něco přes 3 hodinky, navíc jsem potřeboval na chvíli pomocníka, držet motor a strkat šroub do díry ještě neumím. Ale šlo to pěkně. Jen ten řetěz, kdyby jsem nemusel sundávat :-(

Záběh motoru

Jediné nastavení co jsem před prvním startem udělal bylo u karburátoru.
Původně byla jehla až dole, HT 92 a prořízlá clonka.
Před startem po výbrusu jsem dal HT 95, jehlu uplně nahoru (třetí ryska) a volnoběžnou trysku dotáhl o 1/4otáčky.

Motor naskočil na 3 šlápnutí, měl zajímavý chod, jakoby se nechtěl ani rozjet, brblal tak nějak dutě. Reakce na mírné přidání plynu zvláštní. Nechal jsem ho chvíli (cca 2 minuty) běžet na volnoběh.

Poměr oleje jsem zvolil 1/30 MOGUL TS.

0 - 200 km

Prvních 150km bylo ve znamení obav, není motor podtočený nebo přetočený?, Hlídal jsem si zelené pole otáčkomětu a i motor sám nejlepe pracoval od necelých 2500 po 4000 ot/min. S každou desítkou to jelo líp. Stále jsem se vyhýbal delším kopcům a jezdil jen po okolí, které občas těžce neslo můj poměr benzín/olej 1/30ti. Čoudilo to jak ďas ale naštěstí až za mnou :-)

Po 150ti km jsem dal jehlu v karburátoru na prostřední rysku, původně jak mi radil p.Jakuba ze servisu to mohlo být od počátku ale chtěl jsem tomu surovému motoru víc dopřát směsi. Myslím, že na škodu mu to nebylo.

200 - ...

Motor se pomalu zajíždí, jen jsem začal cítit větší vibrace kolem 3500 ot, zdálo se mi to divné a trochu mě to polekalo, navíc tak byl najednou slabý. Nebudu napínat, bylo to VAPE.

Cívka VAPE

To, že se to posledních pár km chovalo nedobře mělo pokračování. Při odjezdu do práce jsem sice nakopl pěkně ale šel jen jeden válec, už jsem to párkrát zažil a tak jsem asi 200 metrů cestou z mírného kopce čekal, že chytne.

Nestalo se a tak jsem vyměnil svíčku, po nakopnutí opět bez problémů. Do práce 3 km a pak domů další 3km. Motorka stála a já když k ní přišel a chtěl nakopnout, šla jen na jeden válec, ještě, že jsem měl pod sedlem svíčky 2 :-) opět výměna, opět levý válec. Jsem rád, že to byl levý aspon jsem mohl vyloučit gufero pod altíkem. Konzultoval jsem to s Jurou a Zdenkem, kterému Vape taky odešlo. Domluvil jsem si v Kroměříži jestli ho mají a ráno vyjel vlakem. Smůla byla, že bylo po záruce, vydželo 3 roky.

Paní v podnikové prodejně byla ochotná i když v pátek otevřeno nemají, dokonce jsem dostal slevu a samolepku :-)

POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ ...... 2011-10-13

před demontáží
po demontáži
po demontáži